مقالات علمی، پژوهشی، درسی

آزمون های آزمایشی ، خوب یا بد؟!
درج شده در تاریخ 1395/12/10 توسط راجی.

گروه بندی

لیست مقالات
راهنمای یادداشت برداری
تاریخ درج مقاله: 1396/08/29
مدیریت زمان
تاریخ درج مقاله: 1396/02/17
بازنگری و خانه تکانی درسی
تاریخ درج مقاله: 1395/12/14
آزمون های آزمایشی ، خوب یا بد؟!
تاریخ درج مقاله: 1395/12/10
در اسفند ماه چه کنیم؟
تاریخ درج مقاله: 1395/11/28
چگونه حافظه خود را تقويت کنيم؟
تاریخ درج مقاله: 1395/11/08
کم خوابی را فراموش کنید!!
تاریخ درج مقاله: 1395/10/18
با انگیزه باشید
تاریخ درج مقاله: 1395/10/03

پیک مشاور - شماره 10 - اسفند ماه 1395

 

دفتر مشاوره دبیرستان غیردولتی معراج اندیشه

 

آزمون‌هاي آزمايشي؛

خوب يا بد؟!

کمتر داوطلبي اين روزها آزمون آزمايشي نمي‌دهد. آزمون­هاي آزمايشي مراکز مختلف و شيوه‌هاي متنوع  برگزاري آزمون، اعم از آزمون حضوري، مجازي و ...، باعث شده  است که بيشتر داوطلبان قبل از برگزاري آزمون سراسري، خود را در آزمون‌هاي آزمايشي محک بزنند؛ کاري مثبت و قابل قبول که مي‌تواند آمادگي داوطلب را براي حضور در جلسة اصلي بيشتر کند؛ اما داوطلبان بايد بدانند که صرف حضور در جلسۀ اين آزمون، ارزشمند نيست و حتي شايد تاثير منفي داشته باشد؛ چرا که داوطلب تصور مي­کند همين که در آزمون‌­هاي آزمايشي شرکت مي­کند، موفقيت او در آزمون سراسري تضمين شده است. در اين مطلب، تعدادي از مواردي که هر شرکت کننده در آزمون‌­هاي آزمايشي بايد رعايت کند، ذکر مي‌گردد.

هدف يادگيري است

هدف از هر آزمون آزمايشي، جزيي کردن و تقسيم کردن مباحث درسي است تا دانش‌آموز بتواند بمرور بر مطالب هر درس تسلط پيدا کند و ظرافت‌ها و نکته­هاي مهم هر مبحث درسي را دريابد. در آزمون‌هاي آزمايشي، داوطلب متوجه مي‌شود که  اطلاعاتش در کدام مباحث، کم، اشتباه يا ناقص است و  نياز به مطالعه بيشتر دارد.

جرات «نه» گفتن

بي‌شک در هر آزموني، داوطلب به تعدادي از سؤال‌ها نمي‌تواند پاسخ دهد. اين عدم پاسخگويي يا به دليل کامل نبودن اطلاعات داوطلب است و يا به وقت گير بودن سؤال‌ها باز مي‌گردد. داوطلب موفق کسي است که بتواند اين سؤال‌ها را شناسايي کند و وقت خود را صرف آنها ننمايد. گاه مي‌شنويم که يک داوطلب براي سؤالي 5 دقيقه يا حتي بيشتر، وقت مي‌گذارد؛ افرادي که مي‌گويند وقتي به سؤالي پاسخ نمي دهند، کلافه مي­شوند يا ذهنشان تا انتها درگير آن سؤال باقي خواهد ماند. به اين دسته از داوطلبان بايد گفت که مفهوم آزمون‌هاي آزمايشي را درک نکرده‌اند و در نهايت براي آزمون سراسري آماده نخواهند شد؛ چون هيچ داوطلبي به تمام سؤال‌هاي آزمون سراسري پاسخ صحيح نمي‌دهد و بهترين رتبه­هاي کنکور نيز مي‌دانند که لازمۀ موفقيت اين است که خود را درگير يک سؤال يا حتي سؤال‌هاي يک درس نکنند و فقط به سؤال‌هايي پاسخ دهند و گزينه‌هايي را انتخاب کنند که به‌ درستيِ پاسخ آنها‌ کاملاً اطمينان دارند.

مديريت زمان

زمان پاسخگويي به سؤال­هاي کنکور، محدود است. شايد اگر فرصت پاسخگويي  چند برابر زمان تعيين شده بود، تعداد قابل توجهي از داوطلبان مي­توانستند به اکثر سؤال­هاي کنکور پاسخ صحيح دهند؛ اما يکي از ويژگي‌هاي آزمون تستي، محدوديت زمان پاسخگويي است، و فردي مي‌تواند در آزمون تستي نتيجه‌اي قابل قبول کسب کند که علاوه بر دانش لازم، مديريت زمان نيز داشته باشد.

در آزمون سراسري، که از چندين درس سؤال مي‌شود و ضرايب دروس متفاوت است، داوطلبان بايد به اين محدوديت زمان توجهي ويژه داشته باشند. متاسفانه تعدادي از داوطلبان در آزمون‌هاي آزمايشي به اين امر بي‌توجه هستند و براي مثال، وقتي که از آنها سؤال مي‌شود «چرا درصد شما در درس شيمي صفر است؟» حق به جانب مي‌گويند که وقت نکرده‌اند، و چون شيمي آخرين درس آزمون است، نمي­رسند که به سؤال‌هاي آن درس پاسخ دهند!

بي‌شک گفتن چنين حرفي، عذر بدتر از گناه است؛ زيرا اين سخن به معناي آن است که داوطلب، هدف از شرکت در آزمون هاي آزمايشي را فراموش کرده است.

اين افراد همان  داوطلباني هستند که اکنون در آزمون‌هاي داخلي يا هنگام تست زدن شخصي از ماشين حساب استفاده مي‌کند و بعد سر جلسه آزمون، از محاسبات ساده ذهني باز مي‌مانند يا مجبورند که وقت زيادي را صرف ضرب و تقسيم کنند؛ افرادي که سؤال‌هاي سخت اولين درس‌ها را پاسخ مي‌دهند، اما به سؤال‌هاي آسان آخرين درس‌ها نمي‌رسند و به اين نکته توجه ندارند که مي‌توانستند به جاي پاسخگويي به يک سؤال سخت، چند سؤال آسان را پاسخگو باشند.

پس در آزمون‌هاي آزمايشي، تلاش کنيد که زمان در دست شما باشد و شما اسير وقت نشويد و به اين ترتيب، آمادگي لازم را براي حضور موفق در آزمون سراسري کسب کنيد.

افزايش سرعت و دقت

حتماً شما نيز مي‌دانيد که تعدادي از داوطلبان در جلسه آزمون، به دليل بي‌دقتي، گاه گزينه صحيح را به صورت اشتباه در پاسخنامه علامت مي‌زنند يا به طور کامل، خانه گزينۀ صحيح را پر نمي‌کنند. عده‌اي نيز به نکتة کليدي سؤال يا گزينه‌ها دقت نمي‌کنند و به همين دليل، با وجود دانش لازم، نتيجه خوبي به دست نمي‌آورند. آزمون‌هاي آزمايشي فرصت مناسبي براي کسب مهارت لازم در موارد ياد شده است.

 مطالعه همه دروس

برخي از داوطلبان براي شرکت در آزمون سراسري، فقط به مطالعۀ درس‌هايي مي‌پردازند که به آنها علاقه‌مندند يا برآنها تسلّط دارند، و درس‌هايي را که به نظرشان دشوار است يا علاقه‌اي به آنها ندارند، رها مي­کنند؛ در حالي که لازمۀ  کسب يک رتبۀ خوب، مطالعۀ تمام دروسي است که در آزمون سراسري ضريب دارد؛ براي مثال، نبايد تنها به درس‌هاي اختصاصي توجه کرد و درس‌هاي عمومي را رها نمود يا براي بعضي از درس‌هاي اختصاصي وقت بسيار گذاشت و ساير درس‌ها را کم اهميت فرض کرد. در عمل هم مي‌بينيم داوطلباني که از ميانگين خوبي در تمام دروس برخوردارند، وضعيت بهتري نسبت به دانش‌آموزاني دارند که در برخي از دروس درصدي عالي و در برخي ديگر درصدي پايين دارند.  

خوشبختانه در آزمون‌هاي آزمايشي از تمام دروس سؤال طرح مي‌شود. براي همين، داوطلبي که با برنامۀ اين آزمون‌ها همراه مي‌شود، مي‌تواند همة دروس را مطالعه کند و توانمندي خود را در تمام درس­ها بيازمايد.

 تحليل آزمون آزمايشي

تمام موارد بالا، بدون توجه به تحليل هر آزمون بعد از برگزاري آن، امکان پذير نيست. وقتي داوطلبي بعد از برگزاري آزمون، سؤال­ها را بررسي نمي­کند، نمي­تواند متوجه شود که چرا نتيجۀ خوبي در برخي از دروس کسب نکرده است: آيا دانش کمي داشته است؟ سرعتش در پاسخگويي به سؤال‌ها مناسب نبوده است؟ مديريت زمان نداشته يا دقت کافي نداشته است؟ حتي داوطلبي که آزمون را خوب داده است، بايد تحليل آزمون کند تا دلايل پيشرفت و موفقيت خود را متوجه شود و بتواند روي موارد مثبت تاکيد بيشتري داشته باشد تا در آزمون‌هاي بعدي بتواند نتيجه خوب خود را حفظ کند.

اينکه داوطلبي بگويد نمي‌دانم چرا آزمونم را خوب نداده‌ام، يعني تحليل آزمون نکرده است. چنين فردي نمي‌تواند راهکار مناسبي را براي پيشرفت خود بيابد؛ چون به نقاط قوت و ضعف خود آشنايي ندارد.

برخي از داوطلبان قبول دارند که تحليل آزمون اهميت بسياري دارد، اما مي‌گويند که انجام اين کار، وقت گير است و آنها فرصت يا حوصلۀ وقت گذاشتن براي تحليل آزمون را ندارند. به اين دسته از افراد بايد گفت که صرف آزمون دادن، هيچ کمکي به آنها نخواهد کرد و حتي مي‌تواند به آنها اميد واهي دهد يا به دليل کسب نتايج نامناسب دچار ياس شوند و چند روزي را به دليل همين سرخوشي کاذب يا ياس بي­فايده، از دست بدهند.

مي‌خواهيم بگوييم که اگر کسي باري به هر جهت و بدون آمادگي قبلي و تحليل بعدي، در آزمون‌هاي آزمايشي شرکت کند، تنها وقت و هزينۀ خود را به هدر داده است و نبايد اميد موفقيت داشته باشد.  

 

 



آخرین اخبار:
پیوند های مفید:
تماس با ما:

دبیرستان معراج اندیشه
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت سیستم های اندیشه فراگیر می باشد.
برای استفاده بهینه از این وب سایت از مرورگرهای مدرن مانند IE 9+ ، FireFox یا Google Chrome استفاده نمایید.